Interview Co
Co – Advies en Verkoop vestiging Deurne
De weg ernaartoe is belangrijker dan de opdracht
Je bent op zoek naar een nieuwe keuken. En laten we eerlijk zijn, dat is wat anders dan het kopen van een paar nieuwe schoenen. Misschien heb je al een Pinterest board gemaakt met sfeerbeelden of showrooms met keukenopstellingen bezocht. Je weet al wat je mooi vindt of juist niet mooi vindt. Ook heel belangrijk.
Wanneer je zover bent om meer informatie in te winnen, of een ontwerp van je nieuwe droomkeuken wilt ontvangen, kan het zomaar zijn dat je een afspraak maakt in een van onze showrooms in Deurne, Den Bosch of in Nuland. Misschien wel bij Co, een van onze verkoopadviseurs.
Ruim 25 jaar ervaring in de keukenbranche
Co zijn hart ligt bij keuken- en interieurontwerp. Als verkoopadviseur met ruim 25 jaar ervaring vindt hij het belangrijk dat jij als klant een weloverwogen keuze maakt. En dat je vooral niet in één dag alles moet beslissen. Er komt namelijk nogal wat op je af tijdens de oriëntatie op een nieuwe keuken. Kleuren, merken, materialen, opstellingen. Co zorgt ervoor dat jouw wens overeenkomt met de specifieke eigenschappen van alle opties. Met zijn ervaring weet hij als geen ander wat de mogelijkheden zijn. Hij denkt met je mee, stelt je gerust en neemt ruim de tijd voor je.
Van plattegrond tot driedimensionaal
‘Ik vind het belangrijk dat mensen kunnen zien hoe hun nieuwe keuken eruit gaat zien. Het is tenslotte een grote aanschafpost. Een beslissing die je niet in een middag maakt op basis van een geschetst plattegrondje. Bovendien is niet iedereen in staat om vanaf een plattegrond een voorstelling te maken hoe het er bij hen thuis uit zal zien. En vanaf een ruwe schets heb je nog niets gezien, geen kleur, geen diepte, geen structuren en materialen. Ik begeleid de klant door het hele proces, van keuzes maken tot inmeten op locatie.’
Zonder input van de klant geen ontwerp
‘Ik zie heel veel Pinterest plaatjes voorbijkomen, dat is handig want dan weet ik een beetje wat de mensen mooi vinden. Maar zo’n plaatje is nu eenmaal niet altijd mogelijk in de ruimte die ze hebben, vanwege wensen en eisen of gezinssamenstelling. Het geeft wel richting. Dus daarvandaan en op basis van de plattegrond van de ruimte gaan we samen aan de slag.’
‘De input van de klant is voor mij heel belangrijk, daar ga ik als het ware omheen bouwen. Het leukste vind ik als mensen precies denken te weten wat ze willen, en ze dan met iets compleet anders naar huis gaan. Dat ik ze echt kan verrassen. Natuurlijk altijd naar wens van de klant. Ik zou nooit iets opdringen wat ze niet willen.’
Van ontwerp tot 3D visualisatie
‘Het begint altijd met het maken van een ruw ontwerp, een opzet. Het is fijn om te weten welke apparatuur er bijvoorbeeld in mag. Een oven, vaatwasser of koelkast heeft altijd een bepaalde afmeting waar ik in mijn ontwerp al rekening mee houd. Na deze inventarisatie is het voor mij handig om te weten hoe de gezinssamenstelling is. Een belangrijke pijler voor de materiaalkeuze. Ik zou een gezin met jonge kinderen nooit een hoogglans afwerking adviseren in verband met de gevoeligheid voor vieze vingers en krassen. Dan kies je beter voor een mat en glad front, lekker onderhoudsvriendelijk.’
Als we het helemaal eens zijn over de indeling en de plattegrond komt de volgende stap: het uitzoeken van de materialen in de colorstudio. Omdat ik meestal een 3D ontwerp maak, is dit voor mij een belangrijke stap. Ook voor de berekening is het goed om te weten.
Keuzes maken
Een gefineerd front, of massief, kunststof of gelakt. En het werkblad. Ook daarin zijn veel keuzes. Kunststof, graniet, Dekton, keramiek, Corian®, noem maar op. Ik kijk samen met de klant wat de wensen en de eisen zijn. Moet er bijvoorbeeld een hete pan op het werkblad kunnen staan? Moet het krasvrij zijn? Zo komen we altijd tot de optie die het beste past. In combinatie met het prijskaartje natuurlijk. Ook help ik de klant altijd met een voorstel voor de inbouwapparatuur.
Tijdens een vervolgafspraak zorg ik altijd dat de 3D tekening gereed is en de begroting. Dan gaan we echt alles helemaal naar wens van de klant finetunen. Het eind ontwerp en de offerte gaat met de klant mee naar huis zodat ze alles goed kunnen laten bezinken. Onze offertes zijn altijd inzichtelijk, met nettoprijzen en er staat altijd duidelijk en gespecificeerd in wat alles kost.
Inmeten doen we altijd zelf
Na akkoord maken we een afspraak voor het inmeten. De verkoopadviseur die de klant tijdens het proces heeft gesproken komt altijd zelf de maten bij de klant thuis opmeten. Daarna wordt de technische werktekening gemaakt, die kan de klant doorsturen naar de elektricien of loodgieter. Na het tekenen van de offerte duurt het 14 tot 16 werkweken tot we komen leveren. In die tijd wordt de keuken ingemeten, de materialen en apparatuur besteld, op maat gemaakt. Alles.
De weg ernaartoe is belangrijker dan de opdracht
Ik leg de klant graag in de watten, mensen zijn hier welkom we nemen écht de tijd voor ze. We luisteren naar ze. We zijn ook gewoon casual gekleed, geen driedelig pak. We zijn allemaal gelijk aan elkaar. Als ze het gevoel hebben dat ze welkom zijn en goed behandeld zijn is mijn dag geslaagd. Of ze nu een keuken gekocht hebben of niet. De weg ernaartoe vind ik veel belangrijker dan de uiteindelijke deal. Ik houd er niet van om mensen te pushen.